evoli AB är registrerat som försäkringsförmedlare hos Finansinspektionen och förmedlar försäkringar på den svenska marknaden. evoli har sin ansvarsförsäkring hos Lloyd’s Association of Underwriters.
evoli är registrerat hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens och Konsumentverkets tillsyn. I Finansinspektionen företagsregister är de rådgivare som är anställda hos oss upptagna. Om du vill kontrollera tillstånd och registrering för evoli och våra anställa försäkringsförmedlare kan detta göras hos Finansinspektionen respektive Bolagsverket, se kontaktuppgifter nedan.
Försäkringsgivare är Eir Försäkring AB. evoli får ersättning från Eir för de förmedlade försäkringarna och den ersättningen baseras på den totala premievolymen i kombination med försäkringsaffärens tekniska resultat.
Försäkringsgivarehar rätt att få tillbaka ersättning från evoli om försäkringstagaren avslutar försäkringen i förtid eller slutar att betala premien. Detta gäller under hela försäkringstiden och rätten till återbetalningen motsvarar den delen av provisionen som är hänförlig till den försäkringsperiod som blivit obetalad eller annullerad i förtid.
Inom ramen för vår tjänst tillhandahåller vi kostnadsfri rådgivning om de försäkringsprodukter som vi förmedlar. evolis rådgivning sker inte på grundval av en så kallad opartisk och personlig analys. Om något särskilt försäkringsmoment eller skydd är viktigt för dig måste du informera oss om detta samt kontrollera att detta verkligen omfattas av den försäkring du väljer. Alla försäkringsförmedlare på evolis kundservice är anställda i företaget och uppfyller de formella kraven för att få vara försäkringsförmedlare. evolis kundservice har fasta månadslöner och inte provision. På detta sätt har de aldrig en fördel att rekommendera en viss lösning framför en annan.
evoli har tillstånd att förmedla försäkringar inom följande försäkringsklasser (enligt Försäkringsrörelselag (2010:2043) 2 kap 11§):
Direktskadeförsäkring
Klass 1. Olycksfall
Klass 2. Sjukdom
Klass 3. Landfordon (andra än spårfordon)
Klass 6. Fartyg
Klass 7. Godstransport (varor, bagage och allt annat gods)
Klass 8. Brand och naturkrafter
Klass 9. Annan sakskada
Klass 10. Motorfordonansvar
Klass 12. Fartygansvar
Klass 13. Allmän ansvarighet
Klass 16. Annan förmögenhetsskada
Klass 17. Rättsskydd
Klass 18. Assistans
evoli innehar en ansvarsförsäkring hos RSG Sweden (Lloyd’s Association of Underwriters). Krav riktade mot evoli kan riktas direkt mot försäkringsgivare för de fall ersättning ej har utgått från evoli, [email protected]. Den högsta ersättningen som kan betalas ut för en enskild skada är ca 1,25 miljoner euro. Under ett år kan ersättning för skador uppgå till som mest ca 5 miljoner euro.
På våra försäkringsavtal tillämpas svensk lag i fråga om marknadsföring (Marknadsföringslagen (2008:486)), försäkringsavtalet (Försäkringsavtalslagen (2005:104)), försäkringsdistribution (lag (2018:1219) om försäkringsdistribution) och distansköp (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal).
Om du som konsument har ingått avtal på distans (t.ex. via telefon eller internet) har du rätt att ångra dig inom fjorton dagar från att du ingått avtalet, du ska då meddela evoli om detta. evoli har rätt till den del av försäkringspremien som motsvarar tiden då avtalet varit i kraft.
evoli, och i förekommande fall Eir använder personuppgifter i vår administration, skadereglering, marknads- och kundanalys, produktutveckling, marknadsföring och för statistiska ändamål. Vi behandlar uppgifterna i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om evolis hantering av personuppgifter här.
Om du har generella klagomål mot evoli gällande till exempel försäljning kan du vända dig till vår klagomålsansvarige genom att mejla till [email protected]. Du, som konsument, kan också vända dig till Konsumentvägledningen i din kommun eller till Konsumenternas Försäkringsbyrå. Vid tvist kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller till Allmän domstol.
I första hand ber vi dig kontakta den person som gjort bedömningen av din skada.
Är du fortfarande inte nöjd kan du kontakta klagomålsanasvarg på [email protected] kommer att behöva ditt namn, din adress, ditt skadenummer, telefonnummer och såklart en förklaring till varför du inte är nöjd. Klagomålsanvarig kommer att gå igenom ärendet och kontakta dig inom 14 dagar för att informerar dig om hur Eir ser på ärendet. Om vi, av någon anledning inte har möjlighet att kontakta dig inom 14 dagar kommer vi att åtminstone kontakt dig inom utsatt tid och förklara varför vi inte kommer att hinna svar dig och när du kan förvänta dig ett svar.
Org.nr 559180-0445
Kungsgatan 64
111 22 Stockholm
0660-66 06 66
[email protected]
evoli.se
Org.nr 559166-0617
Kungsgatan 37,
111 56 Stockholm
[email protected]
eirforsakring.se
Org.nr 556741-6572
Ingmar Bergmans gata 2
114 34 Stockholm
08-410 268 81
[email protected]
rsgsweden.com
851 81 Sundsvall
0771-670 670
[email protected]
bolagsverket.se
box 7821
10397 Stockholm
08-7878000
[email protected]
fi.se
box 48
651 02 Karlstad
0771-42 33 00
[email protected]
konsumentverket.se
box 8114
104 20 Stockholm
08-657 61 00
[email protected]
imy.se